Tager du hånd om forandringer?

Hvorfor skal der tages hånd om forandring?

– Jens’ historie

 

I hverdagen møder Peak Balance virksomheder, der ikke er i stand til at foretage de forandringer det kræver når der kommer nye konkurrenter eller deres marked rykker sig. Ofte er der medarbejdere i organisationen, der sagtens kan se det, men ikke har redskaberne til at få indført de ændringer – før det er for sent. Hør Jens´ historie:

Jens var leder i en stor dansk virksomhed med ansvaret for 10 kørende konsulenter. Derudover indgik Jens i salgsledelsen i hele virksomheden. I dette fora deltog salgschefer, salgsdirektør, ledende jurist og den administrerende direktør. Salgsledelsen havde til opgave at beslutte alle salgstiltag, der skulle styrke forretningen.

I kraft af sit daglige virke og dermed føling med alle kunderne blev det hurtigt klart for Jens, at markedet bevægede sig et andet sted hen rent konkurrencemæssigt end hans egen virksomhed var. Alle konkurrenter og samarbejdspartnere valgte at konkurrere på nogle parametre, hvor Jens´ firma ikke stod stærkt. Jens prøvede på de månedlige møder at påvirke salgsledelsen til at skifte fokus og gå med i konkurrencen, hvor resten af konkurrenterne var og dermed og kundernes fokus. Jens var ikke den store strateg, men styrede meget sin dagligdag ud fra mavefornemmelser og de input, der kom fra hans medarbejdere, der havde kontakten til kunderne i hverdagen. Jens forsøgte dog at få andre dele af organisationen i tale for at få dem med til at lægge pres på salgsledelsen – uden det store held.

Som tiden gik, blev Jens mere og mere frustreret fordi konsekvensen af salgsledelsens beslutninger var tydeligt for enhver – sådan så det i hvert fald ud fra Jens´ perspektiv: kunderne begyndte af forlade virksomheden og der kom ikke nye kunder til.

Hvad skete der så?

Efter Jens havde forsøgt at påvirke situationen igennem 12 måneder, hvor kunderne en efter en forlod virksomheden og hans medarbejdere blev mere og mere frustreret endte Jens med at gå ned med stress for efterfølgende at forlade virksomheden. Det blev også gennemført en større fyringsrunde i løbet af de 12 måneder i forsøget på at tilpasse omkostningerne til den nye virkelighed.

Related Posts